شکاف بین مخاطبان تلویزیون علت گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای

مردم هر روز فاصله بیشتری با تلویزیون پیدا می‌کنند این در حالی است که کاهش شکاف بین مخاطبان و تولیدات تلویزیون همواره جزو برنامه‌های مدیران بوده اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه کمتر نشانی از تحول را می‌توان در خروجی آنتن تلویزیون به ویژه در عرصه سریال‌سازی یافت.

شکاف بین مخاطبان تلویزیون علت گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای
#علت#کاهش#مخاطبان#تلویزیون

معمولاً گذراندن اوقات فراغت، دارای هزینه است، اما در این بین تلویزیون کم‌خرج ترین وسیله گذراندن فراغت بوده و هست. با این وجود این روزها شاهد آن هستیم که اقبال عمومی نسبت به این رسانه بسیار کم شده و رسانه‌های دیگری جایگزین آن شده‌اند.

در واقع، تلویزیون در گذر زمان مرجعیت خود را هر روز بیشتر از دست می‌دهد و مردم نیز هر روز فاصله بیشتری با آن پیدا می‌کنند و آن‌چه در آمار و ارقام و نظرسنجی‌های رسمی اعلام شده همگی حاکی از آن است که مخاطب تلویزیون با روندی کاهشی روبروست.

برخی هنرمندان دلیل چنین مسئله ای را به کم‌کاری مسئولان نسبت داده و عنوان می‌کنند که آنها باید برخی اقدامات نادرستی که در این سال‌ها در پیش گرفته‌اند را کنار بگذارند.

سریال خوب فیلمنامه قوی می‌خواهد

در همین رابطه، امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده تلویزیون در گفت‌وگویی عنوان می‌کند: امروزه بخش عمده‌ای از مردم به سمت تماشای سریال های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان روی آورده‌اند و میزان مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای به مراتب از میزان مخاطبان رسانه ملی بیشتر شده است.

وی می‌گوید: ساختن سریال خوب زمان کافی نیاز دارد؛ دقت بالا می‌خواهد؛ درام قوی نیاز دارد؛ فیلمنامه قوی می‌خواهد. باید دوباره چاره‌ای کرد تا همانطور که چند دهه قبل مردم با ذوق و شوق منتظر شروع سریال‌ها بودند و آثار را با لذت می‌دیدند، مجدداً به سمت تماشای سریال‌ها گرایش پیدا کنند. ما در تلویزیون با سوژه‌هایی عالی، فیلمنامه ای با دقت و ساختاری قوی نیاز داریم.

شریفی خطاب به مدیران رسانه ملی می‌گوید: آقایان شما باید توجه داشته باشید که تنها در حال فرصت‌سوزی هستید! شما بیش از این نباید اجازه بدهید که فرصت‌ها از دست بروند. به جای اینکه تولید سریال‌های تلویزیونی را به دوستان و آشنایان تان بسپارید تا فجایعی به اسم سریال تحویل مردم بدهند تدبیری اندیشه کرده و از نیروهای خبره و کاربلدی که سال‌هاست امکان حضور در رسانه ملی برایشان فراهم نبوده دعوت کنید تا برای تلویزیون سریال‌های خوب و جذاب تولید کنند. من نمی‌دانم مدیران رسانه ملی با کدام تدبیر و درایتی پول‌های بیت المال را این چنین به آتش می‌کشند و سریال‌هایی تولید می‌کنند که عاری از هر جذابیتی هستند؟

بدنه سینما و تلویزیون نیازمند چهره است

برخی دیگر کناره‌گیری چهره ها از سینما و تلویزیون را عامل دوری مردم از تلویزیو ن دانسته و می‌گویند که باید از چهره‌ها بیشتر استفاده کرد.

در این خصوص، ماشاا… شاهمرادی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان می‌گوید: بدنه سینما و تلویزیون نیازمند چهره است، ولی چهره‌های ما بی‌ظرفیتی نشان دادند و علیه امام و انقلاب جبهه گرفتند و کنار رفتند که در واقع چنین چیزی هم سناریوی دشمن است.

وی همچنین با بیان اینکه تلویزیون نیازمند فیلمنامه خوب است، می‌گوید: تلویزیون مخاطب کم ندارد، اگر نگاهی به یک سری سریال‌های تلویزیونی بیندازیم متوجه خواهیم شد، که اگر سریال خوبی ساخته شود، بازهم می‌تواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.

اگر نیم‌نگاهی به سریال‌های در حال پخش تلویزیون بیندازیم متوجه خواهیم شد که چرا با اقبال مردم و نسل جدید روبرو نمی‌شوند و اگر مسئولان هر چه زودتر فکری برای بهبود اوضاع نکنند تلویزیون به طور کامل از دور خارج خواهد شد، این در حالی است که کاهش شکاف بین مخاطبان و تولیدات تلویزیون همواره جزو برنامه‌های مدیران بوده اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه کمتر نشانی از تحول را می‌توان در خروجی آنتن تلویزیون به‌ویژه در عرصه سریال‌سازی یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.